Rúška, respirátory, antigénové a protilátkové testy na stanovenie koronavírusu nie je možné z hygienických dôvodov reklamovať. 

ZINOK – OCHRANA BUNIEK PRED OXIDAČNÝM STRESOM

ZINOK – OCHRANA BUNIEK PRED OXIDAČNÝM STRESOM

Zinok patrí medzi stopové prvky, mikroelementy, ktorých denný príjem je pomerne nízky, no ich nedostatok, príp. absencia spôsobuje viaceré zdravotné problémy.

Zinok – ochrana buniek pred oxidačným stresom…
ČO VŠETKO BY SME MALI VEDIEŤ O ZINKU…
Zinok patrí medzi stopové prvky, mikrolementy, ktorých denný príjem je pomerne nízky, no ich nedostatok, príp. absencia spôsobuje viaceré zdravotné problémy. Zinok patrí medzi esenciálne prvky, čiže prvky ktoré si telo nevie samo vytvoriť. Prijímame ho buď vo forme potravy alebo vo forme výživových doplnkov. Je súčasťou viac ako 3000 proteínov (enzýmy, hormóny), z čoho vyplýva, že je potrebný vo viacerých biochemických dejoch v organizme ako je napríklad správny rast a vývoj organizmu, vnímanie chuti a čuchu, hojenie rán, či účinok inzulínu.

Výživové doplnky s obsahom zinku, ktoré nájdeme v lekárňach, sú určené na:
podporu imunitného systému – napomáhajú chrániť telo pred vírusmi a baktériami
ochranu buniek pred oxidačným stresom
podporu zdravých kostí
podporu zdravých vlasov, nechtov a pokožky
správne fungovanie reprodukčného systému

Pri užívaní zinku je dôležité zvoliť efektívnu formu jeho molekuly. V tomto prípade je vhodné siahnuť po diglycináte zinku, ktorý má vysokú vstrebateľnosť. Ide o stabilný komplex zložený z katiónu zinku spojeného s dvoma aniónmi aminokyseliny glycínu. Aminokyselinové ligandy zabezpečujú lepšiu vstrebateľnosť tým, že napomáhajú k efektívnejšiemu prechodu zinku cez membrány do buniek. Zinok sa pomaly uvoľňuje z väzby. V tejto forme soli sa minimalizuje vplyv na hladiny iných nutrientov ako napríklad vápnika.

 

Dávkovanie
U dospelých sa odporúča užívať 1 kapsulu denne, čo predstavuje 25 mg. U detí je dávkovanie nižšie (12,5 mg), prípadne je vhodná iná forma zinku. Európsky úrad pre bezpečnosť potravín (EFSA) stanovil hornú tolerovanú hodnotu príjmu zinku na 25 mg denne, pri ktorej nehrozia žiadne vedľajšie účinky.

Denné dávky zinku závisia od veku, pohlavia, a iné sú aj v období tehotenstva a laktácie. Referenčný nutričný príjem (RNI) pre dospelých sa pohybuje okolo 8 mg u žien a 11 mg u dospelých mužov. U detí (0-13 rokov) RNI predstavuje 2 – 8 mg zinku denne. Obdobie tehotenstva a laktácie si vyžaduje zvýšené dávky (rast, vývoj plodu), a to 11 – 13 mg denne.

 

Zdroje
Zinok je bohato zastúpený v morských plodoch ako sú ustrice. Bohatým zdrojom je aj hovädzie mäso. Z rastlinnej stravy získate všeobecne menej zinku, ale aj napriek tomu sú jeho dobrým zdrojom. Preto, ak ste vegetarián mali by ste jesť veľa fazule, šošovice, orechov, špenátu, húb.

Zinok je lepšie využiteľný zo živočíšnej stravy oproti rastlinnej strave, z ktorej je zinok ťažšie vstrebateľný z dôvodu obsahu fytátov.

Nedostatok zinku je väčšinou spôsobený ochoreniami spojených s poruchou vstrebávania (chronická hnačka, Crohnova choroba, ulcerózna kolitída). Navyše zníženými hladinami zinku môžu trpieť cukrovkári, alkoholici, vegetariáni alebo vegáni. Predávkovať sa zinkom dokážeme len vtedy, ak budeme prijímať dlhodobo vysoké dávky zinku vo forme výživových doplnkov. Následne môže dôjsť k narušeniu metabolizmu medi a anémii.

Prejavy nedostatku zinku:
zhoršenie vnímania chuti a čuchu,
vypadávanie vlasov,
hnačky,
strata chuti k jedlu, strata váhy,
pomalšie hojenie rán,
náchylnosť na infekcie (znížená imunita)
kožné vyrážky, zápalové ochorenia kože,,
pomalý rast dojčiat a detí,
impotencia u mužov,
psychické poruchy.

Prejavy pri nadbytku zinku:
žalúdočné kŕče, strata chuti do jedla,
nevoľnosť,
zvracanie,
hnačka,
nízka hladina medi a železa, čo vedie ku chudokrvnosti.

Mali by ste vedieť, že …
… včasné dopĺňanie zinku pri prechladnutí môže skrátiť trvanie ochorenia o 1 – 3 dni

… soli zinku preukázali schopnosť spomaľovať rozmnožovanie koronavírusov SARS-CoV

… významný počet pacientov s COVID-19 mal nedostatok zinku (viac komplikácií, predĺžený pobyt v nemocnici, zvýšená úmrtnosť)

… ak sa užíva zinok s inými nutrientami (napr. vápnik, železo), odporúča sa 2-hodinový odstup

… spolu so selénom tvoria vhodnú kombináciu pre správnu spermatogenézu, pre udržanie zdravých vlasov a nechtov a k správnemu fungovaniu imunity

 


Produkty priradené k tejto novinke